HISTORIE

 
Zdroj: Městské muzeum Antonína Sovy, Pacov – vítězný závodník Eduard Nikodém na stroji Puch s manželkou a přáteli

Město Pacov je již více než 115 let označováno za místo, kde vznikla v roce 1904 myšlenka celosvětově organizovat motocyklový sport. Stále je tato skutečnost uváděna v hlavních dokumentech vydávaných FIM se sídlem v Ženevě. V roce 1906 byl na Pacovském okruhu dlouhém 61,5 km uspořádán první závod silničních motocyklů Coupe Internationale des Motocyclettes o světovou trofej Gordona Bennetta.

Místní AMK v ÚAMK a Město Pacov při vzpomínce na tyto události již tradičně zve do Pacova každou třetí sobotu v červnu všechny příznivce motocyklového sportu.

Zdroj: Městské muzeum Antonína Sovy, Pacov – Tavenaux s továrníkem Gilletem

Pacov a FICM

Historie motoristického dění se na Pacovsku začala psát koncem devatenáctého a počátkem dvacátého století. Největšími nadšenci a propagátory motorismu byli pánové-Vavřinec Hamerník, majitel zámku ve Vyklanticích a Dr. Adolf Weiss, rytíř s Tessbachu, majitel pacovského panství. Oba navazovali styky s nadšenci tehdy se rozvíjejících evropských motoristických klubů. Scházeli se u nich i bohatí šlechtici, například na hony, z celé Evropy, okouzlení tehdejší technickou novinkou – motocyklem. Byla to tehdy i móda – jezdci na motocyklech byli hrdinové, novodobí rytíři.

Dne 8. července 1904 se v Pacově sešli představitelé motocyklového sportu z řady evropských zemí. Toto setkání inicioval dr. Weiss, jehož výsledkem mělo být založení mezinárodní organizace, která by řídila motocyklové sportovní hnutí. Přítomní delegáti souhlasili se založením mezinárodní instituce, s tím že bude prospěšná. Organizace ale založená nebyla. Až o několik měsíců později v Paříži 21. a 22. prosince roku 1904 vznikla FICM (dnešní FIM).

 Zdroj: Městské muzeum Antonína Sovy, Pacov – depo Francouzů v bývalém pivovaru, v popředí sedící Fuevert

Pacov a závody

V roce 1904 se jel první ročník Coupe Internationale des Motocyclettes o trofej Gordona Bennetta na věhlasném francouzském okruhu dlouhém 54 km (jelo se pět kol) v okolí města Dourdan. Přihlášeno bylo jen 11 strojů z toho 3 francouzské, 2 rakouské, 3 anglické, 2 německé a 1 dánský. V tomto roce česká firma Laurin & Klement nedosáhla vítězství, i když jela naše nejlepší závodní špička, jezdci Václav Vondřich a František Toman. Na druhém místě skončil čech František Toman na stroji L & K tehdy reprezentující Rakousko-Uhersko.

Úspěchy českých jezdců a českých strojů v I. ročníku Coupe Internationale roku 1904 ve Francii, podnítily český klub motocyklistů k tomu, aby učinil Rakouskému motocyklovému sdružení nabídku uspořádat vylučovací závod pro II. ročník Coupe Internationale roku 1905 v jižních čechách. Viceprezident Jan Heberle, prosadil ve sportovní komisi město Pacov jako dějiště tohoto závodu. 28 května 1905 se jel na „Pacovském okruhu“ první vylučovací motocyklový závod. Do závodu padl los na jezdce Tomana na L&K, Nikodéma na Puchu a Vondřicha na L&K. Současně se jedou vylučovací závody v Anglii, Francii a Německu. Česko rakouský tým pro okruh v Dourdane tedy zněl, Toman, Nikodém a Vondřich. Do závodu v Dourdane bylo přihlášeno 12 strojů. Závod dokončily pouze 2 stroje. Zvítězil náš Václav Vondřich na L&K. Druhý dokončil Guipponen na Peugeotu. Vítězstvím Česko rakouského bylo rozhodnuto dle propozic závodu uspořádat třetí ročník na území vítěze. Proto bylo město Pacov pověřeno uspořádáním III. závodu Coupe Internacionále, a tím se zapsalo  do světových motocyklových dějin.

Píše se 3. června 1906 a na Pacovském okruhu startuje 5 strojů Puch. Vylučovací závod byl kvůli špatnému počasí přerušen a první 3 jezdci Obruba, Vecka a Nikodém byli vybráni do III. závodu o Coupe Internationale. Na Pacovské okruhu vítězí český závodník Eduard Nikodém na stroji Puch, druhý Václav Obruba také na Puchu. Francouzi neunesou porážku od česko rakouských závodníků a motocyklové závody Coupe Internationale des Motocyclettes o trofej Gordona Bennetta v tomto roce končí.